KOP: partner in Design to Market aan het woord

Voor de ontwerpers in Design to Market is een centraal onderdeel: actief netwerken en in gesprek gaan met partners over hun proces en potentiële opdrachten. Negen cultuurpartners zijn aan Design to Market verbonden. Eén van die instellingen is Stichting KOP. Directeur Meike Veldhuijsen vertelt over de samenwerking tussen KOP en Design to Market.

“Het mooie aan Design to Market vind ik dat we met een heel netwerk onze krachten bundelen en kennis delen. Er zijn verschillende partners betrokken en juist door met z’n allen in zo’n traject samen te werken, komen we verder”, vertelt Meike. “Daarnaast is het mooi om de talenten in beeld te krijgen en ook om een gedeelde visie te creëren over wat talent nou is. En voor KOP is het heel relevant om ook Brabant breed meerdere talenten te kennen, dat zorgt voor verbreding.”

“KOP zet al vanaf het begin in op talentontwikkeling van autonome ontwerpers en beeldend kunstenaars die autonoom werken, dus dat sloot zowel bij Design to Market als bij TalentHub Jump! (beeldende kunst) mooi aan. We zijn in beide hubs meegegaan en uiteindelijk bij Design to Market aangesloten als partner. Juist dat domein overstijgend werken is interessant voor ons en voor de ontwerpers. Het mes snijdt aan twee kanten.”

In de begeleiding van de ontwerpers, speelt Meike een grote rol. Zo koppelde ze ontwerper Katinka Feijs aan Brabant Water, zij ontwierp een design voor een nutskast in Oosterhout. Ook betrekt KOP onder meer ontwerper Liselot Cobelens bij het project New Canterbury Tales, een project in Breda dat het dagelijks leven van de stad in 2070 onderzoekt. Met het lectoraat Duurzaam Gebouwde Omgeving van Avans en het Stedelijk Museum Breda samen zit KOP in dat project. 

“Het is mooi om hier makers bij te betrekken, want we willen graag de connectie met inwoners van de stad maken. Makers leggen met hun creatieve kracht op een andere manier contact en brengen zo het gesprek op gang”, vertelt Meike. “Het is voor instellingen als Avans en Stedelijk Museum Breda ook interessant om nieuwe talenten te leren kennen. Dat is het voordeel van mijn netwerk, zo koppel ik mensen aan elkaar.”

“Bij KOP werken we vrijwel altijd vanuit een opdracht. Dus als een talent bij ons een opdracht doet, is het hele proces begeleid en leert hij of zij alle facetten van een project. Je leert wat er komt kijken bij een offerte, planning en begroting maken, hoe je onderhandelt met de opdrachtgever en welke contracten je moet opstellen. Dat is echt projectmanagement, maar heel belangrijk. De randvoorwaarden om tot een goed inkomen te komen. Dat geven we de ontwerpers ook mee”, zegt Meike. “Ik houd mijn netwerk altijd goed in de gaten.Als ik nu een thema zie dat past bij een van de ontwerpers, dan deel ik dat. Kansen zien en creëren.”