Tineke Beunders

Ontwerpduo is een gevestigde naam in de Nederlandse designwereld en komt voort uit de samenwerking en chemie tussen Tineke Beunders en Nathan Wierink. Wat in 2008 begon als een duo is nu een designstudio met een hecht team van bedenkers en doeners. De studio is gevestigd in Eindhoven en presenteert eenmaal per jaar een eigen thematische collectie waarin poëzie en functie samenkomen. Daarnaast werkt Ontwerpduo op aanvraag voor verschillende labels en merken. Elk ontwerp brengt een mannelijke en vrouwelijke kant tot uitdrukking: technisch naast verhalend, functie naast kleur en sfeer, Nathan naast Tineke en vice versa.

tineke@ontwerpduo.nl
www.ontwerpduo.nl

Aptum

Eind 2019 wordt Aptum gelanceerd door het duo. Aptum is een verlichtingsbedrijf dat een volledige service biedt bij het ontwerpen, produceren en installeren van aanpasbare verlichtingssystemen voor interieurarchitecten. Het merk is ontstaan uit het meest succesvolle product uit de huidige collectie van Ontwerpduo: ‘Light Forest’. Onder begeleiding van ‘Design to Market’ is het merk naast creatief nu ook zakelijk uitgewerkt.


Posts

Aptum tijdens Dutch Design Week

26-09-2019

Ontwerpduo lanceert tijdens Dutch Design Week nieuw verlichting merk: 'Aptum'. Lokatie: Kazerne, paradijslaan 8 Eindhoven 19-27 okt 2019.

Met Aptum komen de jarenlange interesses en ervaringen van Ontwerpduo – Tineke Beunders en Nathan Wierink – samen met de vraag van de interieur en architectuur sector: Zeer aanpasbare project verlichting, zowel praktisch als poëtisch.

Verlichting doet wonderen.
Licht creëert sfeer en intimiteit. Goede verlichting communiceert, verdrijft het donker en tovert er magie voor in de plaats. Om in te werken. Om bij te ontspannen. Aptum laat je zelf kiezen.

Voor elke ruimte. Naar elke wens.
Aptum betekent aanpasbaar. Het label ontwerpt poëtische lichtoplossingen op maat. Geproduceerd in eigen werkplaats, te installeren op locatie. Elk design biedt eindeloos veel opties in maat en compositie, in kleur en materiaal.

Licht voor zakelijk. Licht voor thuis.
Aptum ontwikkelt lichtsystemen voor de zakelijke markt – hotels, restaurants, cafés, kantoren en bibliotheken – en levert stockmodellen voor in huis. Kleur en karakter, sfeer en intensiteit: jij regelt, jij bepaalt.

Aptum
It’s light. It’s magic.
www.aptumlighting.com 

Publicatie in Financieel Dagblad

26-09-2019

Elsbeth Grievink schreef een artikel in het financieel dagblad over hoe speelsheid in het interieur wordt toegepast. Ook 'Contour' - het nieuwste ontwerp van Ontwerpduo - doet mee.


''Apekooien is een hit onder veertigers, net als de escaperoom en het trampolinepark. Maar thuis domineren nog altijd de klassieke meubels. Dat kan ook anders. Met wipwaps, klimwanden en schommels.

Door Elsbeth Grievink
Spelen voor volwassenen
Op werkvloeren waar veel crea- tiviteit verlangd wordt van medewerkers kom je ze tegen:
speeltoestellen voor volwassenen. De voetbaltafel is een klassieker, net als het dartboard. Ook schom- mels, skippyballen, glijbanen en klimwanden worden aangewend om medewerkers even los te weken van hun computerschermen en
de creativiteit te bevorderen. En allang niet meer alleen op hippe reclamebureaus. Bij onlineverko- per Coolblue schijnt vergaderd te worden in een ballenbak.
Maar thuis? Daar zijn het nog altijd de hoekbank, de salontafel en de comfortabele fauteuil die ze- gevieren. Ze nodigen uit tot een en dezelfde activiteit, namelijk: met de voetjes omhoog en de hand in de borrelnoten naar de beeldbuis kijken. Of naar een ander scherm. Om die reden lanceerde ontwerper Michiel van Gageldonk vorig jaar
Unscripted: een bouwblokken- set voor volwassenen, compleet met bijbehorende speeltafel. De bedoeling? Is er niet. Behalve ge- woon een beetje spelen, stapelen, hannessen, uitproberen. Met je handen.
Een jaar eerder studeerde Océa- ne Algaron af aan Design Academy Eindhoven met Play My Game: een set modulaire onderdelen waar- mee ze ons uitdaagt alle regels te laten varen, en vrij als een kind onze eigen tasontwerpen samen te stellen. Volgens Algaron gaan we namelijk gebukt onder sociale druk en is het hoog tijd daaraan
te ontsnappen. Ze gaf haar set
een veelzeggende ondertitel mee: ‘getting old is a fact, growing up is a choice’.
Ook Jasmijn Muskens zou graag zien dat volwassenen wat vaker spelen. Met haar kleurrijke DIY- meubelonderdelen, waarmee ze afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag, kunnen we helemaal los. Al spelend en experimente- rend, en zonder instructies, die- nen we onze eigen meubelstukken in elkaar te knutselen.
Bij de Britse ontwerper Stephen Johnson was het vooral de behoef- te zélf spontaner te ontwerpen die hem tot het lievelingsspeelgoed uit zijn jeugd leidde. ‘Ik wilde weer de creatieve vrijheid ervaren die ik als kind had.’ Hij ontwikkelde een klei die sterk genoeg is om meubels mee te bouwen. Hij deed er vijf jaar over om de juiste receptuur voor zijn Play-Doh te vinden. Die moest immers zo zacht en zijdeachtig aanvoelen als kinderklei, maar sterk genoeg zijn om een meubel bij elkaar te houden. Met zijn product hoopt hij collega-ontwer- pers te inspireren onbevangen te ontwerpen.
Weg met tafelmanieren
Ontwerper Erik Stehmann komt er rond voor uit dat hij behoefte heeft aan spelen. Zo komen zijn ontwerpen tot stand: zijn pijltjes- schieter voor volwassenen is het resultaat van lekker doen waar-ie zin in had. Maar ook een schom- melstoel voor op het strand, een kattenkrabpaal in de vorm van een hond en een heuse race- baanlamp (nog in wording) zou Stehmann nooit bedacht hebben als hij zich niet gewoon even flink had laten gaan. Tijdens de Dutch Design Week presenteerde Steh- mann, die in Arnhem woont, zijn nieuwste ontwerp, de Tinyboat: een compleet functioneel, elek- trisch bootje voor één persoon, dat eruitziet alsof het zó uit een draaimolen komt, maar waar je echt de gracht mee op kan.
Dat de reacties lovend waren, verbaast hem niks. Volgens de ontwerper hebben volwassenen óók behoefte aan speelgoed. ‘Ik tenminste wel.’ Hij maakt zijn producten dan ook in de eerste plaats voor zichzelf, maar merkt dat zijn werk mensen raakt: ‘Als je als volwassen man met treintjes speelt, worden er vaak grapjes over gemaakt. Maar is het design, dan kan het wél.’
Dat ondervinden Tineke Beunders en Nathan Wierink, die samen Ontwerpduo vormen, ook. Zij braken in 2008 door met Marbelous: een esdoornhouten eettafel en knikkerbaan ineen, die de vloer aanveegt met tafelma- nieren en alle disgenoten ónder de tafel krijgt. Ook voor When I was little, een kaptafel met pop- penhuisuitstraling, haalden ze inspiratie uit hun eigen speelgoed van vroeger. Echt opgegroeid is het ontwerpduo tien jaar later nog steeds niet: onlangs lanceerden ze het modulaire verlichtingssysteem Contour, waarmee ze opnieuw een appel doen op het kind in onszelf. Het systeem bestaat uit verschil- lende elementen, waarmee de gebruiker zijn eigen compositie maakt. Beunders: ‘Het ontwerp is slechts een aanzet. Net als met veel kinderspeelgoed is het de bedoe- ling dat de gebruiker er zelf mee aan de slag gaat.’
Boompje klimmen
Dat er een markt voor is, hadden we natuurlijk kunnen weten: alle formules waarbij volwassenen zich mogen gedragen als kinderen wer- ken als een tierelier. We verruilen ons bezoekje aan de sportschool voor georganiseerd buitenspelen voor volwassenen, of een middag in groepsverband boompje klim- men en in het bos ravotten, aange- boden door Natuurmonumenten. Ook apekooien is een hit onder veertigers. Net als de escaperoom of het trampolinepark, dat speciale avonden voor een oudere doelgroep aanbiedt.
Waarom onze publieke ruimte dan niet meer gelegenheid biedt tot spelen, is een vraag die ook de Japanse ontwerper Mikiya Kobayashi bezighoudt. Hij pre- senteerde tijdens de afgelopen Tokyo Design Week het project Playscape, dat hij in april ook
op de designbeurs in Milaan zal presenteren. Playscape is een fusie tussen een speeltuin en een landschap, met door Kobayashi ontworpen objecten. Schommels, een glijbaan, een klimwand, een draaimolen, een wip en schom- melstoelen. Allemaal bekleed met stoffen van het luxemerk Kvadrat.
Bezoekers die zich lieten verleiden, zwierden lachend door de ruimte, wipten erop los en, schoten een boel foto’s. ‘Niet al- leen kinderen, ook volwassenen!’ benadrukt de ontwerper, die al meer dan vijftien jaar bezig is met het ontwerpen van speelobjecten. Dat begon in 2003 met de Mov, een strandstoeltje dat je bovendien uitstekend kunt gebruiken bij het graven in het zand. Daarna werd het zijn handelsmerk. Voor het Japanse merk Masterwal maakte Kobayashi de luxueuze walnoot- houten vergadertafel UA1, die je eenvoudig transformeert tot ping- pongtafel door het ‘netje’ van leer en brons te bevestigen en de es- doornhouten betjes tevoorschijn te toveren. Dé plek om stoom af te blazen na de vergadering.
Kobayashi’s grootste wens is het ontwerpen van een park dat niet alleen kinderen maar ook volwas- senen uitdaagt om te sporten, spelen en ontdekken. Zijn grote voorbeeld is de Japanse ontwerper Isamu Noguchi, die onder meer het Moerenuma Park in Sapporo ontwierp. In dit park worden kunst en natuur gecombineerd, en be- zoekers gestimuleerd te klimmen, klauteren, zwemmen en dwalen en zich te verstoppen. Een plek om de geest tot rust te laten komen, juist door even iets heel anders te doen. De Tinyboat van Stehmann zou er niet misstaan.''